Do 31 października chętni na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mogą zgłaszać swoje aplikacje. Kandydaci muszą wykazywać się szybkością w podejmowaniu decyzji i umiejętnością radzenia sobie ze stresem.
„Szukamy kandydatów, którzy mają wyobraźnię przestrzenną, są odpowiedzialni, podejmują błyskawicznie decyzje, dobrze radzą sobie ze stresem i umieją kontrolować całość sytuacji, a jednocześnie potrafią pracować razem z innymi i tworzyć zgrany zespół”- czytamy w informacji PAŻP.
Najpierw nauka, potem praktyka
Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs czekają blisko dwa lata „studiów” lotniczych. Rozpoczęcie kursu oznacza automatycznie nawiązanie stosunku pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Umowa o pracę jest umową na czas określony zawieraną na czas trwania szkolenia. Pierwszym etapem jest szkolenie podstawowe, składające się głównie z zajęć teoretycznych. Podczas tej części kursant opanuje wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągów statków powietrznych i innych przedmiotów - słowem wiedzę o lotnictwie, w dawce i natężeniu pozwalającym na późniejsze rozpoczęcie etapu nauki na symulatorze.
Po zakończeniu szkolenia podstawowego, następuje podział kursantów na poszczególne rodzaje służby lotniczej. Badając predyspozycje i umiejętności, kursanci kierowani są na szkolenia w zakresie radarowych służb kontroli obszaru, zbliżania lub proceduralnej kontroli lotniska. Decyzja o przydziale do konkretnej służby jest podejmowana na podstawie wyników szkolenia podstawowego.
Jak podkreśla PAŻP, podczas całego szkolenia skrupulatnie sprawdzana jest odporność na stres, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zespole.
Szkolenie praktyczne na symulatorze kończy się egzaminem, po którym kursant zdobywa licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) uprawniającą do podjęcia praktyki na stanowisku operacyjnym, pod nadzorem instruktora. Ostatni etap szkolenia odbywa się w docelowym miejscu pracy i trwa nie krócej niż 10 miesięcy.
30 kontrolerów dostanie propozycję, ale wygrają najlepsi
Całe szkolenie kończy sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych podczas całego okresu nauki. Sprawdzenie to ma charakter egzaminu państwowego, na podstawie którego wydawana jest licencja Kontrolera Ruchu Lotniczego, uprawniająca do samodzielnego pełnienia służby, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim statkom powietrznym znajdującym się w przestrzeni odpowiedzialności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Od kandydatów ponadto wymagane jest, m.in. wykształcenie minimum średnie maturalne, dobry stan zdrowia, bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie, biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie. W tym naborze dostępnych jest 30 miejsc. Ale jak zastrzega agencja, ilu ostatecznie kursantów zostanie przyjętych, zależy od przebiegu rekrutacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.